Door de jaren heen heb ik met netwerk events en uitbreiding van mijn klanten bestand een groot netwerk opgebouwd.

In dit blog vertel ik waarom dit netwerk mij verder heeft geholpen.

Precies een jaar geleden ben ik begonnen met BNI. Zoals ik in eerdere blogs heb vermeld is BNI een netwerk dat ondernemers uit verschillende branches laat ontbijten met elkaar.

Elke week zie ik (minimaal) 30 ondernemers uit verschillende branches. Het doel achter BNI is meer omzet. De bedoeling is dat je jouw netwerk openstelt voor andere ondernemers.

Het idee is dat ieder individu ongeveer 400 mensen kent. Wanneer je met 30 ondernemers zit die ongeveer 400 mensen per persoon kent, kent je chapter (naam van je BNI-groep) 30*400 = 1200 mensen.

Omdat je elkaar elke week ziet, begin je elkaars business beter te begrijpen. Wanneer je iemands business goed begrijpt kan je elkaar aanbevelen wanneer iemand in je eigen netwerk opzoek is naar deze dienst.

Ik zal even een voorbeeld geven. In mijn chapter zit een man die verkopen via Amazon realiseert. Op mijn LinkedInpagina zie ik een omroepje in mijn netwerk van iemand die via Amazon wilt gaan verkopen maar niet weet hoe. Dan kan ik terugdenken aan deze persoon uit mijn chapter. Ik koppel deze twee mensen aan elkaar, en zie zo de week erna verkoopt ze producten via Amazon.

 

Op deze manier is netwerken heel nuttig. Want ik weet wanneer mijn chapter-collega in zijn netwerk iemand om hulp ziet vragen met sales of marketing hij mij zal koppelen met deze persoon.

Wanneer je goed werk levert bij dit contact bouw je zowel vertrouwen op bij je chapter-collega maar ook bij je nieuwe klant. En juist op de tweede reden wil ik even inhaken.

Het laatste jaar heb ik 25 nieuwe klanten mogen verwelkomen. 15 van de 25 nieuwe klanten zijn via-via gekomen. Dit is in eerdere jaren nog niet gebeurd. Het is logisch dat dit in de loop der jaren steeds meer wordt wanneer je je dienst goed doet.

Resultaat, koude acquisitie hoef ik niet meer te doen.