Coldcalling
Één van de lastigste manieren om sales te doen vind ik ‘cold calling’ wat vrij vertaald koud bellen is. Het lastige aan koud bellen vind ik dat je minder gevoel kan overbrengen dan wanneer je iemand face-to-face spreekt. Echter zijn er wel een aantal manieren om als telefonische verkoper toch je sales makkelijker te maken.

Wat ik geleerd heb de laatste maanden is wanneer je hard ( en écht best wel hard ) praat door de telefoon, dit effect heeft op de luisteraar. De eerste keren dat ik echt harder ging praten door de telefoon, had ik het idee dat de persoon aan de andere kant van de lijn zou vragen; ‘waarom schreeuw je zo?’. Dit was niet het geval, integendeel zelfs.

Wanneer je meer kracht achter je stem zet via telefonische acquisitie komt dit over als actief en gemotiveerd. Deze actieve en gemotiveerde houding zorgt er automatisch voor dat de luisteraar ook actief en gemotiveerd(er) wordt! Dit werkt erg goed. Zelf word ik ook om de haverklap gebeld, en er is niks vervelender dan een ongemotiveerde, saaie en in-actieve salesmedewerker aan de lijn te hebben. De kans op een aankoop is bij mij dan per direct geen mogelijkheid meer.

Deur-aan-deur verkoop
Nu hoor ik je denken, deur-aan-deur verkoop werkt in de sales alleen bij energiecontracten en goede doelen. Nu zal je je verbazen hoe vaak ik spontaan bij bedrijven naar binnen loop voor een afspraak. Nu erken ik, de kans dat je binnenkomt en de juiste persoon is niet aanwezig, staat het een beetje vreemd. Wanneer ik me een week ga richten op deur-aan-deur verkoop zoek ik bedrijventerreinen op. De kans op slagen wanneer je een bedrijven terrein op gaat is erg groot.

Mijn eerste maanden in de energie deur-aan-deur verkoopbranche kreeg ik als tip: ‘Elke dag dat je loopt zijn er minimaal 2 mensen die zonder al te veel moeite JA zeggen´. Daar was nergens aan gelogen. Zelfs als het niet je dag was, kon je altijd (wanneer je de hele dag actief liep) 2 sales binnen harken. Vanuit deze expertise ben ik het ook gaan proberen op bedrijventerreinen en inderdaad werkt deze tip hier ook!

Netwerk bijeenkomsten
In een eerdere blog heb ik jullie weleens over BNI verteld. Dit is een bijeenkomst waar je elke vrijdagochtend om 06:30(!!) een minuut de tijd krijgt om je bedrijf te pitchen. Vervolgens gaan deze ondernemers weer aan het werk, en wanneer er iemand binnen hun netwerk hulp nodig heeft kunnen zei jou aanbevelen.

Dit netwerken is voor mij heel zinvol, buiten dat je jezelf als persoon ontzettend ontwikkeld. Maakt het je sales een stuk makkelijker. In de sales werk je natuurlijk op basis van targets. Hoe lekker is het dan wanneer mensen zich bij jou willen aanmelden? Of dat je een heel (sales)team hebt dat voor je werkt? Dat is de gedachte achter netwerken, en ik houd er van!