Waarschijnlijk heb je binnen je bedrijf een salesteam dat de hele dag door potentiele klanten belt, en hiervan warme leads probeert te maken. Ondanks dat je een team hebt wilt het niet altijd lukken om goede leads binnen te krijgen. Dan heb je misschien wel eens overwogen om je sales uit te besteden. In deze blog vertel ik je de voor- en nadelen van sales uitbesteden.

Voordelen uitbesteden van sales

Een van de vele voordelen van het uitbesteden van sales is de tijd die je overhoudt om met andere dingen bezig te zijn. Buiten het feit dat het veel tijd bespaart, kan je met de partij waar je het uitbesteedt heldere afspraken maken. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je slechts waarde hecht aan bepaalde warme leads. Bijvoorbeeld partijen met een bepaald budget of bedrijven binnen een bepaalde branche. Omdat je aan het begin deze heldere afspraken maakt, zullen de leads die binnen worden gebracht daadwerkelijk heel relevant zijn voor jouw bedrijf.

Nadelen sales uitbesteden

Binnen het uitbesteden van sales, zitten er ook nadelen. Je moet op bepaalde aandachtspunten letten. Het bedrijf wat voor jou de sales uitvoert, is namelijk het eerste contact tussen jouw bedrijf en een potentiele klant. Hoe wil je dat het bedrijf waaraan jij jouw sales uitbesteed je eigen bedrijf presenteert? Er moet een daadwerkelijke merkbare vertrouwensband zijn opgebouwd. In één van mijn eerdere blogs gaf ik al dat vertrouwen het belangrijkste aspect binnen sales is. Heb jij dus niet genoeg vertrouwen in de salespartij die waaraan jij je sales uitbesteed (ondanks de goede verkooppraatjes), denk dan niet te snel ‘oh, wat zijn ze goed’ maar bedenk jezelf of dit voor jouw bedrijf zal gaan werken.