Waarom een E-bike

Vaak wordt er gedacht dat een e-bike alleen voor ouderen is, maar daar is niks van waar. Er zijn meerdere voordelen aan het hebben van zo’n elektrische fiets. Denk aan het sneller op locatie zijn, later uit bed gaan en niet bezweet aankomen! Wie wilt dat nou niet.

Dat Nederland een echt fietsland is weten we allemaal wel. Nederland is lekker vlak en we beschikken over goeie fietspaden. Nederland is het enige land waarbij er meer fietsen zijn dan mensen, we beschikken over maar liefst 19 miljoen fietsen waarvan een groot deel daarvan al bestaat uit e-bikes. Zo een paar jaar geleden kwam de e-bike op de markt.
De e-bike is een fiets met een elektrische motor vandaar de naam e-bike. De elektrische fiets combineert jouw spierkracht met de kracht van de elektrische motor. Meestal zit deze in het voorste wiel van de elektrische fiets maar het komt ook voor dat de motor op zich op de bagagedrager bevindt van de e-bike.

Om te weten hoe een e-bike werkt moet je natuurlijk wel weten wat er allemaal op zo een fiets zit. Laten we beginnen bij de wielen, die woorden aangedreven door de ketting. Onder de bagagedrager zit de accu die de computer voedt. Het brein van de elektrische fiets is de computer want deze zorgt ervoor dat de motor van de elektrische fiets gaat werken. Op de e-bike bevindt zich ook een display, deze zit op het stuur en laat zien hoeveel er nog in de accu zit van de e-bike. In elke elektrische fiets zit een rotatie sensor, deze meet of je trappers bewegen en of deze dan vooruit of achteruit bewegen. Ook hebben we de trapkracht sensor die zich bevindt vlakbij de trapper, en die meet hoe hard jij trapt.

Hoe werkt zo een Electro motor van een e-bike nou?

Een elektromotor zet elektriciteit om in beweging. Dit zit in veel apparaten denk aan een föhn, staafmixer en zelfs wasmachine maar dus ook in je e-bike. In je motor zitten onder andere spoeltjes van koperdraad, en een magneet. Als je trapt komt er stroop vanuit jouw accu naar de koperdraadjes die ervoor zorgen dat er een magnetisch veld ontstaat. En door die beweging komen de tandwieltjes in beweging en die drijft het voorwiel aan met als resultaat, een rijdend e-bike!

E-bike met middenmoter

Bij een e-bike met een middenmoter wordt de kracht niet rechtstreeks naar het voorwiel gesignaleerd maar dan gaat het via de ketting. Dat zorgt ervoor dat je je kracht kunt verhogen en verminderen met behulp van je versnellingen aan het stuur. Dit is handig als je minder spierkracht hebt want dit helpt je om makkelijker met je elektrische fiets een berg op te fietsen. Een e-bike met een voorwielaandrijving is stiller en ziet er meer uit als een normale fiets. Dat is handiger voor in de stad omdat het meer is gemaakt voor platte oppervlakken.

Batterij van een e-bike

Een batterij van een e-bike moet natuurlijk opgeladen worden, maar hoe zorg je ervoor dat de accu van je e-bike minder snel opgeladen moet worden? Dit doe je door als eerste een juiste bandenspanning te hebben. Als je bandenspanning van je elektrische fiets klopt is er minder energie nodig om sneller te fietsen. Als tweede is het beter om vanuit een lichtere versnelling te vertrekken en later een versnelling hoger te gaan als dit nodig is. En als je je batterij langere tijd niet gebruikt kun je hem het beste uit je e-bike halen en hem op kamertemperatuur te bewaren. Fiets je veel, dan kun je het beste kiezen voor een batterij met een hogere capaciteit aangezien de batterij naar maten de tijd ook minder wordt. Hieronder vind je een rijtje met verschillende batterijen:
· NiMh accu, ofwel een nikkel metaalhybride genoemd. Deze is een verbetering ten opzichte van de lood accu. Ze hebben een milieuvriendelijker gebruik, nemen meer stroom op en is lager in kilo’s. Het nadeel van deze batterij is dat je hij steeds minder lang meegaat en hoe lager de temperatuur is als het niet gebruikt wordt hoe meer hij zichzelf leeg laat lopen.

· Li-ion, dit is een nieuwe uitvinding en voor het gebruik zijn minder cellen nodig. Daardoor kan je langer gebruik maken van je e-bike. De batterijen zijn duurder dan het eerste accu maar deze gaat wel langer mee zonder een memory-effect te hebben.

· Lipu accu, bevat alles van erboven maar is sneller op te laden en heeft een hoger vermogen. Ook is deze duurder dan de eerder genoemde batterijen.

De duur van de bovenstaande accu’s is verschillend. De NiMh accu kan zo een driehonderd keer opgeladen worden. Omdat deze variant goedkoper is dan de rest gaat hij ook minder lang mee en zal je sneller een nieuwe accu moeten kopen voor je elektrische fiets.
De li-ion accu’s kunnen ongeveer duizend keer ontladen worden, dat is al een stuk meer. Maar de Lipu accu is de regelrechte winnaar want deze gaat tot zo een 3 jaar mee. Dit hangt af van het gebruik van je elektrische fiets.

Kilometers van een accu

De capaciteit van een accu bepaalt het aantal kilometers ondersteuning dat kunt fietsen. Ook moet je denken aan de gevraagde ondersteuning die je van je e-bike vraagt, want hoe hoger de ondersteuning is die jij vraagt hoe minder kilometers hij meekan. Extra vervoer zoals een baby achter of voorop of een krat op je rek kan het aantal kilometers beïnvloeden. Als je bezit over een accu met als voorbeeld 200 wattuur dan kan je een uur lang op 200 watt of twee uur op 100 watt fietsen. Per 100watt kom je ongeveer 12 kilometer vooruit. Met 300 wattuur kom je 35 kilometer tot 40 kilometer vooruit op je e-bike.

Hoe wordt een E-bike gemaakt

En ook al is een elektrische fiets zo modern, het is en blijft mensenwerk vanwege de montage van meer dan 300 onderdelen van de e-bike. Bij het ontwerpen moet er goed nagedacht worden over waar zo een motor en accu geplaatst gaan worden. Aangezien een accu onder de bagagedrager zit moet er al rekening gehouden worden met het maken van extra ruimte zodat de accu goed opgeborgen kan worden op de e-bike. Het frame moet breder dan normaal zijn vanwege de bedrading en ook moet er bedacht worden of een motor bij het trapas of het voorwiel moet komen.

Wat kost zo’n elektrische fiets?

De aanschaf van een e-bike is duurder dan de aanschaf van een normale, er is een groot prijsverschil tussen de verschillende prijsverschillen, dit komt door de verschillende materialen en merknamen. Het gemiddelde is 1500 euro voor een goede e-bike. Hoe mooi is het wanneer je bij je sales afspraak op een E-bike komt!