Vertrouwen

Een aspect uit een goede koop-verkooprelatie is  vertrouwen. Zo leerde ik al snel in de ‘deur-aan-deur’ verkoop dat zonder vertrouwen de deal per definitie niet doorgaat.  Wanneer de deur open blijft is er een ‘vertrouwen’ bij  deze potentiele klant. De volgende stap is vriendelijk overkomen.  Begin met een lach en een net wat te overdreven goede(morgen)middag. Uit de reactie van de persoon tegenover je merk je meteen wat voor impact dit heeft.

Gunfactor


De gunfactor is het best te omschrijven als een aantal persoonlijke kernmerken. Denk hierbij aan een aantrekkelijk een betrouwbaar uitziend persoon. Hoe vaak je complimenten geeft en je kennis en openheid voor zaken speelt ook een belangrijke rol binnen de ‘gunfactor’.  Met de gunfactor kunnen zakelijke beslissingen worden beïnvloed.

Verhoog je gunfactor

Zoals ik net al aangaf is een lach essentieel voor het verkrijgen van de gunfactor. Geef de potentiele klant een ferme handdruk en lach vriendelijk. Een lach werkt namelijk aanstekelijk, probeer het maar eens! Zorg dat je met de juiste kennis op pad gaat, niets wekt meer vertrouwen dan een uitgebreide expertise op vakgebied.

Spiegel je potentiele klant


Mensen kijken graag naar zichzelf, ga met deze gedachte op pad en spiegel de persoon tegenover je. Leunt hij/zij met haar arm tegen de deur, leun ook met je arm tegen de deur. Staat hij scheef met één been naar voren, ga dan ook scheef staan met één been naar voren. Afijn. Er is wel een maar, wanneer de klant met zijn armen over elkaar staat, ga dit dan niet spiegelen. De klant heeft een gesloten houding, dit betekent dat die nog niet overgehaald is.