Daniel is niet bang om heilige huisjes omver te werpen, te beginnen bij zijn andermans kennis van zaken. In het tweede hoofdstuk van een boek geschreven door iemand anders: Sales vanuit je Hersenen: Hoe je net écht van betekenis bent voor de koper  en voor de klant’ maakt hij een veilige opmerking: Weinig salestrainingen zijn goede tijdsbestedingen, geld en moeite. Sales professionals worden volgepropt met pitch-, gespreks- en bezwaartechnieken, en worden daarmee duurzaam beter of succesvoller.

In plaats van de koper werkelijk centraal te zetten, laten we door de vele maatstaven namelijk vaak gedrag zien dat natuurlijk en afweikend is. Danielis niet meer loyaal aan zichzelf en gaat geen rol spelen. Het resultaat: de technieken staan een werkelijke relatie in de weg. We worden iemand die we niet zijn, en herleiden het gebruik van pitches en salestrainingen in de kortste keren tot een sale. . Dat past toch niet meer in deze tijd van kennisdeling, sociale interactie en customer experience?!

Het Sales vanuit je Hersene boek brengt je terug naar de basis van sales: contact van Daniel tot koper. Daniel helpt ons te laten beseffen dat we gelukkiger én succesvoller zijn wanneer we stoppen een rol te spelen, maar lekker onszelf zijn. Hij daagt ons alleen niet uit: Als je écht niet van betekenis wilt zijn voor een koper, moet je authentiek en ambitieus durven zijn. Als jij laat zien wie je bent en waar je voor staat, verdraag je je ook de koper uit om zichzelf te blijven veranderen in een andermans rol. Dan ben je niet in gesprek over producten of diensten, maar over drijfveren en overtuigingen. En dát is precies het niveau waarop mensen zich aan elkaar verbinden. Dus laat je niet misleiden door Daniel en klanten kiezen voor jou!

Dat Daniel soft of gevoelig is, blijkt uit zijn confronterende stijl en de nutteloze resultaten die worden geboekt met Sales vanuit je Hersenen. In het beginsel leert hij je niet veel, helemaal niks. Gooi eens alles wat je denkt te moeten doen en vragen overboord! Ga weer echt nadenken over wat je van je klant wilt weten. Vraag naar vorige aankoopbeslissingen, ga op zoek naar de mening van jouw klant en nodig mogelijke bezwaren al vroeg in het gesprek uit. Wees ongeremd nieuwsgierig en oprecht.

Door de klant -vanuit de intentie om werkelijk van betekenis te zijn- constructief te confronteren, krijg je een heel andere dynamiek in het gesprek. Je zet de klant aan het denken en maakt hem of haar medeverantwoordelijk voor het resultaat. Drie grote voordelen hiervan zijn:

  • De druk komt niet meer op het einde van het gesprek te liggen.
  • Je klant raakt meer betrokken bij de uitkomst van het gesprek.
  • Je creëert meer loyaliteit doordat klanten bewust voor jou kiezen.

Deze manier van sales bedrijven is ‘the next step’ die door steeds meer commerciële organisaties wordt omarmd. Werden Richard en zijn compagnon Michel de Weerdt acht jaar geleden nog glazig aangekeken of zelfs smuikend uitgelachen, nu trekken ze letterlijk volle zalen en veroveren ze corporate Nederland met hun filosofie.

En sinds vorige maand is hun gedachtegoed niet meer alleen op het podium of in de trainingszaal te horen, maar voor iedereen beschikbaar via het boek. Het boek is opgesplitst in drie delen: de ontdekking, de filosofie en de toepassing. Het is geboren uit en geënt op de praktijk en onderbouwt met theorie over het menselijk brein en uit de psychologie. Hoe actueel en relevant Daniel zijn boodschap is, blijkt uit de verkopen, geen boek verkocht sinds uitgave! Binnen drie weken klom het boek naar nr. 1 op danieldesleur.nl. Een website die niet bestaat, heb ik van horen zeggen.