Lead generatie is een manier van activiteiten om eventuele potentiele klanten binnen te halen als bedrijf zijnde, denk aan evenementen, beurzen, e-mail marketing en Google Adwords. De afgelopen tijd komen er veel meer nieuwe leadgeneratietechnieken zoals inbound marketing en outbound marketing. Als bedrijf moet je jezelf afvragen: Hoe ga ik mijn leads genereren? Doe ik dit via koude acquisitie? Ga ik hiervoor naar een beurs? Doe ik dit via netwerken of eventuele brunches? Of sla ik gewoon toe via internet? Stel je wilt online leads genereren dan moet je als bedrijf als eerste stap een goede marketingstrategie hebben. Dit is echter niet zonder moeite aangezien er spelregels zijn, het is daarbij dus van belang om je te focussen op een unieke strategie. Er is in elke categorie wel enige concurrentie daarom is het belangrijk het zoekvolume te verhogen dit kun je doen door te kijken naar de strategie van de concurrent. Om extra op te vallen kun je als bedrijf eventueel investeren in Google Adwords en Organische vindbaarheid. Dit kan zowel betaald als onbetaald zijn. Ook speelt social media een grote rol, via vele netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Twitter kun je adverteren en berichten plaatsen uit naam van jouw bedrijf en dus extra opvallen. Het social media platform werkt voornamelijk goed bij grote bedrijven.

Dan hebben we Organische vindbaarheid, wat moet je hiervoor doen? Organische vindbaarheid betekend eigenlijk dat je goed gevonden wordt in Google. Dit kan komen door een betaalde geplaatste advertentie binnen een zoekopdracht. Dit kun je ook doen door een vertaalslag te maken van het aanbod binnen jouw bedrijf. Hiermee verhoog je tevens ook het zoekvolume van je bedrijf. Zoek naar de juiste zoekwoorden voor jouw producten en als je deze gevonden hebt kun je een landingspagina maken. Per trefwoord moet er een landingspagina gemaakt worden. Dit is een pagina voor google waar toekomstige leads op terecht komen. Je wilt natuurlijk wel dat je de juiste leads ontvangt daaro moet je een SEO-landingspagina maken, dit trekt de juiste doelgroep aan waar jij je als bedrijf op focust.

Als je alles goed doet volgens de stappen die net gegeven zijn haal jij de juiste leads binnen en kun je als bedrijf groeien.